Pražská veřejná doprava v ohrožení

Tramvaje2 31. července 2012 Každé civilizované město se snaží ukázat světu svojí přívětivou tvář. Jednak historickými pamětihodnostmi, sítí kvalitního ubytování, bezpečností v ulicích a v neposlední řadě také úrovní a rozvinutostí veřejné městské dopravy. Praha se ale nepochopitelně snaží, aby toto poslední nebylo pravda. Pražská městská rada  (složená z koalice ODS a TOP 09) začala měnit městkou hromadnou dopravu. Vše balí do dnes již omšelého obalu reformních snah – ušetřit veřejné finance.

Jimi proklamované změny jsou zdůvodňovány špatným hospodařením předcházejícího vedení v čele s milionářem Dvořákem. Vemlouvavým hlasem vypočítává primátor Sobotka před veřejností všechny podezřelé tunely, zakázky, stavby či smlouvy minulého vedení, a hází stamiliony prošustrovaných peněz. Tunel Blanka je díra, kde se utopily miliardy, Opencard a další, jsou ukradené stamiliony, které postavily vily lobbistům ODS a zaplatily luxusní zámořské dovolené městským politikům z parlamentních stran. Všichni se nyní smějí, protože tento režim je bezmocný proti lobbistům, velkopodnikatelům a stranickým kmotrům.

A proto je nutné „optimalizovat“ provoz veřejné dopravy v Praze. Jinými slovy – zrušíme linky a prodloužíme intervaly. Nebudeme se snažit lépe hospodařit a nebudeme vymáhat zmizelé peníze, ale zaplatíš to ty, občánku. Budeš se mačkat v přecpaných dopravních prostředcích, na které budeš dlouho čekat, proto budeš muset vstávat o hodně dříve, abys dorazil včas do práce, aby tě v době krize nevyhodili.

Praha se do dnešních dnů mohla pyšnit nejkvalitnější, nejrozvinutější a nejčistší městskou veřejnou dopravy v Evropě, ne-li ve světě. Nemusíme chodit daleko, protože taková Vídeň má metro, jehož stanice jsou špinavé, kde je v Praze mramor, tak ve Vídni mají dřevotřísku. Vchody do metra jsou zašlé, špinavé, obležené povalujícími se bezdomovci. Kdo jezdil často a pravidelně Vídní, dá mi za pravdu. Přes sto let Praha buduje veřejnou dopravu a v roce 2012 ji koalice stran parlamentní bandy zničí.

Opět za to bude platit občan – zaměstnanec. Za chyby a patrně nezákonné obohacování panstva minulého vedení dopravního podniku nebudou platit viníci, ale pasažéři. Jenže co je současnému vedení města do cestující veřejnosti. Jsou to pro ně ti, kdož jezdí „sockou“ či „mastnou tyčí“, oni vidí Prahu za kouřovými skly svých luxusních automobilů. Statisíce Pražanů a dalších zaměstnanců jezdících do Prahy za prací musí používat městskou hromadnou dopravu, protože ceny benzínu letí vzhůru a platy klesají. Nedávné zdražení jízdného v Praze jim zatížilo rozpočet a tak se mnozí opět vrátili k autům a zatěžují město výpary výfukových plynů.

Zlepšit životní prostředí ve velkých městech může jedině městská hromadná doprava, která je atraktivní, dostupná a cenově přijatelná. Jediná cesta z toho ven je ta, že všechna výběrová řízení budou průhledná, transparentní a nikdo z lobbistů se k nim ani nepřiblíží. Kdyby dělnická strana ovládala pražskou radnici, tak lobbista, který by vstoupil do vstupních dveří radnice, by byl za límec vyveden jako zlodějíček šacující v šatnách kabáty.

Praha nemá dostavěný obchvat, který by ulehčil dopravnímu zatížení města. Proto je nutné mít fungující městkou dopravu, plnící svůj účel. Nyní budeme mít paskvil. Tento režim všechno přenáší na občany, protože ti všechno zaplatí. Tento režim není schopen zajistit základní fungování státu.

Začátkem roku kolaboval systém sociálních dávek, dnes nefunguje centrální registr vozidel, armáda se stává spolkem okupačních žoldáků, ne armádou stojící na stráži státní svrchovanosti, ubírají se lůžka v nemocnicích, šanci na vyléčení mají jen bohatí. A tak bychom mohli pokračovat. Abychom tohle všechno změnili, je potřeba nastartovat radikální otočení politického kurzu.

Na podzim nás čekají v říjnu krajské volby. Mnozí namítnou, že kraje nejsou stát, ale krajské volby budou prvním krokem k nápravě. Politika není jen to, co se probírá v parlamentu, ale je to vše, co nás obklopuje. A to si musí uvědomit mnozí naši spoluobčané, kteří nechtějí už jít volit, díky svému znechucení. Nevolit znamená volit korupci, lobbisty, velkokapitál, tuneláře a zdraví pro bohaté. Mějte to 12. a 13. října na paměti!

Jiří Štěpánek, místopředseda DSSS