Štěpánek (DSSS): Avia - konec jedné legendy

Stepanek_6 21. června 2013 Indická společnost, vlastnící původně ryze českou továrnu na nákladní automobily Avia, oznámila, že k 31. červenci tohoto roku končí se svým působením v České republice. Automobilka letos vyrobila pouze čtyři vozy a prodávala skladové zásoby z roku minulého. O práci přijde na 250 českých dělníků, techniků a inženýrů. 250 rodin ztratí pravidelný příjem za poctivou práci. Rozšíří řady českých a moravských nezaměstnaných, kteří již ztrácejí víru v budoucnost.

Po světoznámé automobilce Tatra je to další z automobilek, která mizí v propadlišti dějin a jméno Avia bude jen v knihách o automobilismu. Tatra se potácí v klinické smrti mnoho let a její místo na světových trzích (zejména Rusko a Čína) obsadili jiní, jimž se moc hodila zaslepená politika polistopadové havlovské vlády. Američtí „spasitelé“ dovedli v Tatře pouze propouštět a omezovat výrobu. Dnes slávu Tatry připomíná pouze její muzeum.

Indové přesunuli výrobu z letňanské Avie k sobě domů, budou tam sice vyrábět stále nákladní automobily, které ale nebudou určeny pro evropský trh, protože by musely splňovat přísné emisní limity. A samozřejmě nejen proto. Není tajemstvím, že mzda indického dělníka je minimální oproti mzdě kvalifikovaného českého dělníka. Nehledě na to, že pro indického zaměstnavatele je bezpečnost práce sprosté slovo. Zkrátka a dobře, Indové přesunuli výrobu tam, kde je levněji a nemusí se ohlížet na předpisy ekologické či mzdové.

Nejhorší je, že tuto mezeru v průmyslové výrobě nic a nikdo nyní nezacelí. Nevznikne nová továrna, nová strojírna, aby nahradila ztrátu a průmyslová tradice českomoravského prostoru pokračovala. Budou jen další nezaměstnaní bez budoucnosti. Tento zkorumpovaný režim jim nepomůže, aby měli práci. Půl milionová armáda nezaměstnaných je obžalobou tohoto režimu a bude také zároveň jeho politickým popravčím mečem.

Není to první případ, kdy zahraniční společnost, která k nám s velkou slávou přišla, byla vládními představiteli ověnčena aureolou spasitelství. Nejedna nadnárodní společnost dostala daňové prázdniny a další všemožné úlevy, ale jak se čas naplnil, tak se společnost sbalila a odjela dále na východ, za ještě levnější pracovní silou a menším právním vědomím. 

Je neodpustitelnou vinou všech polistopadových vlád, že umožnily rozprodej národního bohatství. Dnes republice nic nezbylo než jeden pivovar, polostátní ČEZ a dále už nic víc. Už není pomalu co rozprodávat. Republika se stala jednou velkou montovnou světových automobilek, a jak se prohlubuje hospodářská krize, klesá prodej automobilů, tak se krize podepisuje na nás dvojnásob, jsme závislí na jednom odvětví a to je vždy špatně. Republika potřebuje průmysl tvořivý, národní a exportní. Musíme sázet na vzdělání a nové technologie. Musíme zde udržet vědce, výzkumníky. Než dorovnávat ztráty bank a fondů, tak to raději dávejme na vědu a výzkum. Jedině tak se udržíme a prorazíme v dnešním světě.

Brusel nám nepomůže – musíme si pomoci sami! Na svém a  po svém!

Jiří Štěpánek, výkonný místopředseda DSSS

Více k tématu:

Avie v Česku končí, rozhodli se Indové